New York 07-08-2017 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Frank - WaarBenJij.nu New York 07-08-2017 - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Frank - WaarBenJij.nu

New York 07-08-2017

Door: Frank en Gerlinde

Blijf op de hoogte en volg Frank

07 Augustus 2017 | Verenigde Staten, New York

Vandaag onze laatste dag in New York. Vandaag op het programma de 9-11 tour. Helaas vandaag een enorme regenachtige dag dit in tegenstelling tot de afgelopen week waar we gemiddeld toch wel 30 graden hadden. De tour bestaat uit een wandeltocht langs de voormalig Twintowers waar in september 2001 een tweetal vliegtuigen zijn ingevlogen door een aanslag van terroristen.

Eerst met de taxi naar de locatie gereden waar we vervolgens werden opgewacht door onze gids. Alle gidsen op deze tour hebben de aanslag zelf meegemaakt en hebben ook dierbaren hierbij verloren ( familie en of vrienden). Het is een kippenvel moment als je hoort wat zij ervaren hebben. De tour begon bij St. Pauls Chapsel. Deze locatie is bij het neervallen van de 2 torens zo goed als onbeschadigd gebleven. Als je echter ziet waar de kerk staat en waar de torens stonden kun je je dit niet voorstellen. Er was hier enkel sprake van glasschade al het andere is volledig in tact gebleven. Bij de aanslag werd deze kerk gebruikt om met name hulpverleners te ondersteunen met eten en drinken en medische verzorging.

Vanuit de kerk zijn we naar het monument gelopen voor de omgekomen brandweerlieden bij de aanslag. Het betrof hier ruim 350 omgekomen brandweerlieden. Als je hier om je heen kijkt dan zie dat iedereen de monumenten die er zijn met veel respect benaderen.

Na het brandweermonument zijn we naar het National September 11 Memorial gegaan. Hier is in de beide kraters van de vernielde torens een monument gemaakt voor alle omgekomen slachtoffers (2977). Een prachtig monument op 2 locaties waarbij de namen van alle slachtoffers vermeld staan. Het monument heeft de vorm van een krater met daarin watervallen. Op verjaardagen van de de slachtoffers staat er bij hun naam een witte roos. Dit wordt standaard elke dag bijgehouden sinds de oprichting van het monument. Naast het monument staat een boom ter nagedachtenis aan de overlevenden om duidelijk te maken dat het leven ook weer verder gaat. Al met al heeft e.e.a. wel indruk op ons gemaakt.

Na het bezoek aan het monument zijn we museum van 9 september ingegaan waar we een duidelijk beeld hebben gekregen van hetgeen er allemaal in New York en omgeving gebeurt is op 9 september 2001. Onvoorstelbaar dat je ziet hoe staal zo verwrongen kan worden onder invloed van temperatuur en kracht. Een aantal stukken staal en betonnen spanten waren daar te bezichtigen. Daarnaast veel zaken gezien die op die datum het nieuws beheersten en opnieuw gezien hoe de torens instorten. Verder de fotowand bekeken van alle omgekomen slachtoffers en naar documentaires gekeken.

Na de tour terug richting Manhattan waar we ons zelf vervolgens getracteerd hebben op koffie met gebak.

New York is een prachtige stad waar we echt van genoten hebben maar we zijn ook blij dat we uit de drukte weg kunnen. Tevens is New York een aanslag op je portemonnee. Ongelofelijk hoe duur hier alles is.

Morgen nog een rit voor de boeg naar Providence van zo'n 300 kilometer. Dit zal onze laatste stop zijn voordat we weer naar huis vliegen.

Wordt vervolgd...

Groet van ons allen

• 08 Augustus 2017 - 09:12

Riky Brummelhuis:

wat een belevenis een kant heel mooi en ook heel triest

• 08 Augustus 2017 - 12:16

Renate:

Een heel indrukwekkend verhaal, nog fijne dagen daar en een goede reis terug!